Nimbusportalen

Nimbus 3000

Våran båt en Nimbus 3000 från 1983 med en Tamd40b på 165hk i uppgraderad till ca: 180hk.

 

Lite historia om Nimbus 3000. Nimbus 3000 byggs efter sjöfartsverkets normer, skrovet är byggt i handupplagd glasfiberarmerad plast i sandwichlaminat med divinycellkärna. Båten är konstruerad av Rolf Eliasson. Båten tillverkades först av Safir Boats och Bent Quoring i Middelfart i Danmark, men vid produktionsökningen i september 1982 flyttades tillverkningen till Combex i Sysslebäck. Man skrev även ett 5-årigt avtal med Björn Borg om att marknadsföra nimbus. Skrovet är samma  i 3003, 31, 3100, 310 m.fl. 3000 tillverkades mellan 1981-1986.

Data.

Tillverkare: Nimbus Boats
Tillv.år: 1983
Längd: 8,70m Med badbryggan.30,5 fot
Bredd: 3,20
Djup:0,85m
Höjd: 2,7m med fälld mast.
Kojer: 6-7 st
Vikt: 3500kg
Bränsle. 290 liter
vatten: 160 liter
Motor: VP Tamd40B. 165 hk, uppdaterad till 180hk.
Bränsleförbr: 1,53l/dist
Prod start: 1981
Prod stopp: 1986
Tillvnr: 89
VHF: 7SY8322

I följande dokument kan ni se utrustning och vad som är fixat genom åren, detta kompletteras allt eftersom.

Utrustning

Båtrenoveringar

Motor och transmisson

Akterruff,2

Några kort.

  

 

27 kommentarer

  1. Hej!
    Tack för en bra sida.
    Har du lite uppgifter om bränsleförbrukning vid olika farter, antar att när man kommer över 7-8 knop börjar de dra en del mer. Den angivelse ni skrivit på 1,53l/ distans vilken fart är det beräknat på?
    Med vänlig hälsning, Per

    1. Hei!
      Jeg er også veldig interessert i svaret. Kan du fortelle hvordan du oppgraderer en tamd40b på 165hk (jeg trodde det var 158hk) til ca 180hk? Jeg har akkurat kjøpt en N3000 med denne motoren.
      Vennlig hilsen,
      Eirik Otterbu, Bergen, Norge

  2. Är också intresserad av förbrukning vid olika farter. Framförallt intresserad av förbrukning kring 7-8 knop.

  3. Hej,

    vi tittar på att köpa en Nimbus 3000 1986 och jag är också intresserad av förbrukningen =) Motorn är en TAMD 40B.

  4. Hej!
    Tack för en bra sida!
    Skulle också vilja få mer info om förbrukning och hur du konverterade motorn. Gärna också om du har uppgifter om förbrukning etc före och efter konverteringen.
    Sen om du har mer info om de olika modellerna som bygger på samma skrov eller kanske någon broschyr eller manual skulle det vara plus.
    Tack!
    Andreas

  5. Hej! Har en 3003 från 1988 med en Tamd41a i. Förbrukningen ligger i snitt på 1.68 l diesel per distans. Vi ligger ofta och marchar längre sträckor i ca 14 knop på 3050 varv (Max varvtal 3800).Med vänlig hälsning, Joakim

    1. Bränsleförbrukning på våran Nimbus Vi kör ca:14 knop hela tiden , marschfart. Toppfart 20-21 knop Puttrar lite här och var, då drar hon 1,53l/distans, räknat på hela säsongen, bränsle delat med distans.
      har tyvärr ingen mätare så jag ser i olika farter. När vi fick henne så drog hon 1,8. När turbon tröttnade så blev det 2,1.

      Det viktiga är turbons skick, rent luftfilter, turbotryck, ventilspel, skick på motorn, ren botten och vilken propeller man har.
      Vi har en 19×18 fyrbladig. Std. är 18×18 fyrbladig. Kan hända att 18×18 är bäst?. Sen finns det ett antal andra sorters propellrar nuförtiden, men det måste en expert svara på.
      Satt en 3 bladig när vi köpte henne, var inte så bra.
      För stor går det för tungt , drar mer, å motorn blir varm. För liten då varvar det ur. Men propellrar är en invecklad historia.
      Man ser även på aktervågen när hon går ”lätt”, så man inte kör för sakta och hon skjuter sjön framför sig. ca 11-12 knop.
      Gäller att man har en logg som funkar något så när, vi har GPS-logg, som visar FÖG. Den gamla loggen, VDO Electronic, visade ca 1-1,5 knop mer
      Håller på med att montera avgastempgivare, för test och kontroll.
      Skruva på bränsleskruven är inget att rekommendera om man inte vet vad man gör.

  6. Hej!
    Köpte en Nimbus 3000 i somras. Hittar mycket intressant på din sida.
    Nu börjar det närma sig höst och båtupptagning. Ska ha båten inomhus i vinter för att renovera lite.
    Så det blir att köra båten på trailer 8 mil.
    Undrar om du har någon kunskap om trailer till denna båt.
    Har svårt att hitta en trailer som klarar 3500kg.
    Är det något jag ska tänka på när jag letar trailer, passar de flesta normala trailers?

    Hälsningar Marcus

  7. Toppenbra sida, myvket info! Jag skulle också vilja ha tips om lämplig kärra för kortare eller längre transporter. Vet du om 3500kg är verklig vikt, tom på diesel och vatten?

    Hälsningar
    Magnus Gustafson

    1. Hej.
      Den vikten stämmer nog ganska bra, jag har inte kollat på något annat vis. Kärra(enaxlad) nä det är inge bra, vagn(två axlad) är mycket bättre. Finns ju lite varstans, men tyvärr finns mycket skräp. Vet ingen bra just nu. Kolla blocket, i båtklubben m.m.

      Med vänlig hälsning S-Å

  8. Hej.
    När man ”pallar” av en Nimbus 3003 hörde jag att den skulle ligga i en speciell vagga. Det är väl ok att palla med två ”klossar” under kölen, en vid motorn och en i fören samt att man har två stöttor i de aktra hörnen?
    Mvh Magnus

  9. Hej!
    Är väldigt intresserad hur ni gjorde med stegen på badstegen. Våra steg i trä börjar vittra sönder och ert alternativ i metall är väldigt intressant. Vart kan man få tag på dessa?

    Mvh, Jörgen Uusimäki Nimbus 3000 nr 227.

    1. Hej. Om jag förstår dig rätt så menar du kanske badstegen i kompisprojektet. Den hade färdiga steg klädda med plast när man köper den. Lika dant är det med stegen på badstegen på badbryggan på båten. Stegen på akterspegeln ner till badbryggan är rostfria vinkeljärn som jag svetsade ihop och punktade muttrar på under sidan så jag kan skruva dit dom. Stävstegens steg på förlängningen lika så, plattjärn jag svetsa på och polerade.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *