Båtvård

Båtvård, Vaxa och Polera.

Varför ska man vaxa båten?
Plast är ett tåligt material, men inte underhållsfritt. Vårdas inte ytan blir den snabbt matt och solkig av salt och smuts. Framför allt bryter solens UV-strålar ner bindemedlet och färgpigmenten i gelcoaten. Gör man inget åt båten blir det med tiden allt jobbigare att återställa glasfiberlaminatet till sin forna glans.
Det finns olika metoder för att få sin gelcoat skinande igen, beroende på i vilket skick båten är. Har man slarvat med underhållet av båten under flera år eller om den har legat i vatten flera säsonger, krävs definitivt kraftigare tag än om man tagit för vana att putsa och vårda skrovet varje år. En snabb behandling, bestående av tvätt och en lättare vaxning är inget att rekommendera. Risken är stor att ytan mattas av och suger åt sig smuts efter bara några veckor.

Bedömning
Det första man måste göra är att bedöma gelcoatens kondition av nedsmutsning, ålder, färg, båttyp, nedmattning (oxidation), repor och övriga skador. Efter sommaren och vintern är båten nedsmutsad på olika vis. För att lösa denna smuts, ska man använda rätt produkter som är avsedda att lösa respektive smuts.

Tvätt
Bäst resultat får man genom att använda två olika typer av tvättmedel. Börja med en alkalisk produkt som på ett effektivt sätt löser fet smuts, grus och alger. Låt medlet verka några minuter och skölj därefter av med vatten (helst högtryck). Var extra noga med avsköljningen vid svåråtkomliga ställen, som kromlister och vid gummilister så att allt grus försvinner. Om det finns grus kvar kan det förorsaka onödiga repor i samband med poleringen. Steg nummer två är att applicera ett syrabaserat tvättmedel som på ett effektivt sätt löser den lika vanliga som oönskade gulbruna vattenlinjen.

Rubbing
Nu har vi kommit fram till det steg som lägger grunden för slutresultatet (OBS: Det finns ingen genväg fram till det perfekta resultatet). För att undvika flammighet och erhålla den bästa möjliga glansen och hållbarheten ska man beroende på gelcotens kondition förbehandla med en rubbing innehållande slipmedel eller en utan slipmedel). För bästa resultat, används en roterande polermaskin i kombination med en hård polerrondell. En viss efterpolering bör göras när man kört med en rubbing innehållande slipmedel, detta för att ta bort eventuella polerrosor.

Lackförsegling
Nu ska gelcoaten förseglas med ett skydd. Det finns ett antal vaxer på marknaden och det är ingen lätt match att välja i denna djungel. Med tanke på det tunga förarbetet man lägger ner, bör man lackskydda ytan med en lackförsegling så att det håller över hela säsongen och kanske till och med till nästkommande säsong. Går bra att arbeta med både för hand och med polermaskin.

Vanliga fel som kan uppstå vid tvätt och polering

Vid tvätt
1. Ytan blir inte ren.
Använt fel tvättmedel till den sortens förorening som ska tvättas bort. Regel (lika löser lika).

Vid användning av polermedel
2. Lacken ser matt och flammig ut efter användning av ett polermedel. Troligen dåligt underarbete med rubbing som har applicerats för hand. Använd en roterande polermaskin.
3. Polermedlet sitter kvar på lacken.
Använd en mindre mängd i taget, speciellt vid maskinpolering.

Vid Lackförsegling
4. Ytan blir flammig.
Lackförseglingen har lagts på för ojämnt. Använd en oscillerande polermaskin. Lackförseglingen har utförts i hög luftfuktighet eller på för het yta, samt att underarbetet är dåligt. Börja om med lackrengöringen.
5. Lackförseglingen är svårpolerad.
Troligen använt för mycket medel.
6. Dålig glans.
För lite medel eller ojämnt applicerat, behandla ytan igen.

Den gyllene regeln
– Var alltid noggrann med förarbetet. – Följ alltid instruktionerna. – Eftersträva alltid att arbeta i en temperatur på ungefär +15-20 grader och vid normal luftfuktighet. – Hantera alltid produkter med försiktighet och använd relevant skyddsutrustning. – Ha alltid som mål att få fram en briljant lyster.
Lycka till!

Text från http://www.lahega.se/

Värre är det för dom som äger produkter från plastboomens 1970-tal. Ofta lade man in olika grälla pigment i plasten: ”Varför ska en båt vara vit? Nej, blå, röd, grön.” Man kan naturligtvis tycka olika om färgglada båtar, men det är ändå klart att de inte har åldrats med värdighet. Det som en gång var klara pasteller är numera mjölkiga, flammiga och trista ytor. För att få någon ordning på det här problemet har det sällan räckt med vanlig maskinpolering med rubbning. Möjligen har man uppnått en tillfällig effekt som mattas bara några veckor in på säsongen. För att få ett mer varaktigt resultat har det inte funnits några genvägar, våtslipa med Abralon. Att våtslipa friborden för hand, med två olika kornstorlekar, kräver helt enkelt ett engagemang som gör att de flesta kroknar längs vägen. Genvägen har låtit vänta på sig, men nu finns den i alla fall tillgänglig för alla. Mirkas sliprondeller i form av skumgummihättor belagda med en kornstorlek från 4000 till 1000 gör våtslipning till ett maskinjobb. Istället för en vecka kan hela båten avhandlas på några timmar. Först med 2000-papper och sedan med 4000. Om det bara finns tillräckligt mycket gelcoat att ta av är det här en bra lösning, den kritade ytan försvinner och båten föryngras. En förutsättning för att resultatet ska bli bra och processen uthärdlig är naturligtvis en hyfsad slipmaskin, med ett lågt varvtal. Rondellerna fuktas lämpligen med hjälp av en blomspruta. Duscha då och då under arbetets gång för att försäkra dig om att rondellen aldrig går torr.

Ok, ett vax som kostar 459:- flaskan, kan låta dyrt men……. Innehåller 1 liter och andra flaskor brukar innehålla 0,5 liter och kostar från ca: 120:- – 250:- kr så det blir nästan samma pris, men man får en proffsprodukt och den är dryg. Det ÄR stor skillnad på konsumentprodukter och de som proffsen använder. Men framför allt, det finns inga genvägar, hårt arbete, bra produkter och en polermaskin. Det är Min erfarenhet efter 23 år i branschen. Ett exempel: Vi hade en representant för Turtle vax som skulle utbilda våra säljare i butiken. Han ville ha ett objekt att testa på. Ok sa jag, jag har ett bra objekt, en RÖD 240 från 86 som var mer vit är röd. Sagt och gjort dom började och jag bara log…………………… Efter ett tag med mycket svett i pannan så gav han upp, bakluckan blev inge bra…….. När jag kom hem på kvällen så tog jag fram min Lahega Burk och polermaskin, ……hoppsan kan den bli så blank…..haha…..sen på med lackskyddet. Ett kort på bilen efter polering, och hittade ett före, syns lite.

 

 

 

Produkter som jag använt:

   

 

Polermaskin:

Flex, Festool Dom bästa men också dyra.

Själv så har jag en polermaskin från K-rauta.  Skillnaden på billiga maskiner och dyra är att dom dyra via elektronik håller samma fart oavsätt hur hårt man trycker /polerar och så håller dom avsevärt längre. Ska ju användas av proffs hela dagarna från morgon till kväll. Maskinen bör ha  varvtalsreglering med varv mellan 400-2400 varv/m. Går den för fort så bränner det fast.

 

2015

Kontaktade Bollnäs Bilvård  varför mitt lahega  inte blev helt perfekt, lite flammigt. Jo det är nog så, mycket arbete behövs med det. Men prova detta istället, Menzerna Fg400 och Quick finish 140.

Gjorde så och hoppsan nu blev det så in i he…te bra alltså, supernöjd. Lättarbetat, lätt att torka av, blir superblankt, och inte flammigt. Detta kan jag VERKLIGEN rekommendera. Även Gullbergs marina använder Menzerna!!!

 

IMG_0796  IMG_0799  IMG_0800

Nya produkter under test. Till Bil -Båt.

IMG_0713

2017

Testet blev kanon, menzerna gör bra jobb till lite ansträngning, använder 300 och 2400 beroende på hur det ser ut.
Men först tvättar man, använde Abnet och det funka fantastiskt. 1dl blandat med vatten till 1 liter räckte till hela båten, utvändigt och invändigt.
Testade lite nytt till halkskyddet på däcket. Köpte borstar från USA att montera på polermaskinen. Grov och fin tillsammans med polermedlet Menzerna 300.
Blev fantastiskt mycket bättre, förseglade ytan med Lefant Nonslip-wax. svårt att ta bilder men lite ser man.

   

 

 

 


2 Responses to "Båtvård"

  • Peter Eriksson says:
    • Erik Stradin says:
Leave a Comment