Nimbusportalen

Båtvård, tvätt, polering, vaxning

Båtvård, Vaxa och Polera.

Varför ska man vaxa båten?
Plast är ett tåligt material, men inte underhållsfritt. Vårdas inte ytan blir den snabbt matt och solkig av salt och smuts. Framför allt bryter solens UV-strålar ner bindemedlet och färgpigmenten i gelcoaten. Gör man inget åt båten blir det med tiden allt jobbigare att återställa glasfiberlaminatet till sin forna glans.
Det finns olika metoder för att få sin gelcoat skinande igen, beroende på i vilket skick båten är. Har man slarvat med underhållet av båten under flera år eller om den har legat i vatten flera säsonger, krävs definitivt kraftigare tag än om man tagit för vana att putsa och vårda skrovet varje år. En snabb behandling, bestående av tvätt och en lättare vaxning är inget att rekommendera. Risken är stor att ytan mattas av och suger åt sig smuts efter bara några veckor.

Bedömning
Det första man måste göra är att bedöma gelcoatens kondition av nedsmutsning, ålder, färg, båttyp, nedmattning (oxidation), repor och övriga skador. Efter sommaren och vintern är båten nedsmutsad på olika vis. För att lösa denna smuts, ska man använda rätt produkter som är avsedda att lösa respektive smuts.

Tvätt:
Bäst resultat får man genom att använda två olika typer av tvättmedel. Börja med en alkalisk produkt som på ett effektivt sätt löser fet smuts, grus och alger. Låt medlet verka några minuter och skölj därefter av med vatten (helst högtryck). Var extra noga med avsköljningen vid svåråtkomliga ställen. Om det finns smuts kvar kan det förorsaka onödiga repor i samband med poleringen. Steg nummer två är att applicera ett syrabaserat tvättmedel som på ett effektivt sätt löser den lika vanliga som oönskade gulbruna vattenlinjen.

Rubbing
Nu har vi kommit fram till det steg som lägger grunden för slutresultatet (OBS: Det finns ingen genväg fram till det perfekta resultatet). För att undvika flammighet och erhålla den bästa möjliga glansen och hållbarheten ska man beroende på gelcotens kondition förbehandla med en rubbing innehållande slipmedel eller en utan slipmedel). För bästa resultat, används en roterande polermaskin i kombination med en hård polerrondell. En viss efterpolering bör göras när man kört med en rubbing innehållande slipmedel, detta för att ta bort eventuella polerrosor.

Lackförsegling
Nu ska gelcoaten förseglas med ett skydd. Det finns ett antal vaxer på marknaden och det är ingen lätt match att välja i denna djungel. Med tanke på det tunga förarbetet man lägger ner, bör man lackskydda ytan med en lackförsegling så att det håller över hela säsongen och kanske till och med till nästkommande säsong. Går bra att arbeta med både för hand och med polermaskin.

Vanliga fel som kan uppstå vid tvätt och polering

Vid tvätt
1. Ytan blir inte ren.
Använt fel tvättmedel till den sortens förorening som ska tvättas bort. Regel (lika löser lika).

Vid användning av polermedel
2. Lacken ser matt och flammig ut efter användning av ett polermedel. Troligen dåligt underarbete med rubbing som har applicerats för hand. Använd en roterande polermaskin.
3. Polermedlet sitter kvar på lacken.
Använd en mindre mängd i taget, speciellt vid maskinpolering.

Vid Lackförsegling
4. Ytan blir flammig.
Lackförseglingen har lagts på för ojämnt. Använd en oscillerande polermaskin. Lackförseglingen har utförts i hög luftfuktighet eller på för het yta, samt att underarbetet är dåligt. Börja om med lackrengöringen.
5. Lackförseglingen är svårpolerad.
Troligen använt för mycket medel.
6. Dålig glans.
För lite medel eller ojämnt applicerat, behandla ytan igen.

Den gyllene regeln
– Var alltid noggrann med förarbetet. – Följ alltid instruktionerna. – Eftersträva alltid att arbeta i en temperatur på ungefär +15-20 grader och vid normal luftfuktighet. – Hantera alltid produkter med försiktighet och använd relevant skyddsutrustning. – Ha alltid som mål att få fram en briljant lyster.
Lycka till!

Värre är det för dom som äger produkter från plastboomens 1970-tal. Ofta lade man in olika grälla pigment i plasten: ”Varför ska en båt vara vit? Nej, blå, röd, grön.” Man kan naturligtvis tycka olika om färgglada båtar, men det är ändå klart att de inte har åldrats med värdighet. Det som en gång var klara pasteller är numera mjölkiga, flammiga och trista ytor. För att få någon ordning på det här problemet har det sällan räckt med vanlig maskinpolering med rubbning. Möjligen har man uppnått en tillfällig effekt som mattas bara några veckor in på säsongen. För att få ett mer varaktigt resultat har det inte funnits några genvägar, våtslipa med Abralon. Att våtslipa friborden för hand, med två olika kornstorlekar, kräver helt enkelt ett engagemang som gör att de flesta kroknar längs vägen. Genvägen har låtit vänta på sig, men nu finns den i alla fall tillgänglig för alla. Mirkas sliprondeller i form av skumgummihättor belagda med en kornstorlek från 4000 till 1000 gör våtslipning till ett maskinjobb. Istället för en vecka kan hela båten avhandlas på några timmar. Först med 2000-papper och sedan med 4000. Om det bara finns tillräckligt mycket gelcoat att ta av är det här en bra lösning, den kritade ytan försvinner och båten föryngras. En förutsättning för att resultatet ska bli bra och processen uthärdlig är naturligtvis en hyfsad slipmaskin, med ett lågt varvtal. Rondellerna fuktas lämpligen med hjälp av en blomspruta. Duscha då och då under arbetets gång för att försäkra dig om att rondellen aldrig går torr.

 

2017

Testade lite nytt till halkskyddet på däcket. Köpte borstar från USA att montera på polermaskinen. Grov och fin tillsammans med polermedlet Menzerna 300.
Blev fantastiskt mycket bättre, förseglade ytan med Lefant Nonslip-wax. svårt att ta bilder men lite ser man.

     

Båtpolering 2019

I vår 2019 ska jag testa några nya produkter:

Polermedel:
Rupes Zephir Gloss grov,
Rupes Keramik Gloss rubbing fin,
Meenzerna 300,
Menzerna 2400,
Menzerna Gelcoat Premium Gloss
BBV Fast Cut 98
BBV High Gloss 210,

Skydd:
Rupes G-wax Marin,
Tershine Magnify Ceramic wax och Refract Ceramic Quick Coat,
Marine Pohlish,
Quick finish 140,
Ultima PantGuard+

Enstegsprodukt:
Menzerna Gelcoat Premium One step Pohlish,
Menzerna One step Pohlish.

Polertrissor:
BBV Quick Cut Wool,
BBV Gloss Pa,
BBV Finishing Pad,
Rupes Grå UHS,
Rupes Gul,
Rupes Wool Polishing Pad Medium

Polermaskiner:  
Da-maskin Ny,
Gammal roterande (k-rauta) 20 år gammal
Nyare roterande ( Jula)gåva

Belysning:       
Scangrip pennlampa Matchpen.

Microfiber:
Polertrasor: Använder micofibertrasor  med minst ca: 300 GSM (gram per kvadratmeter) från 400 och uppåt blir dom riktigt bra. För att torka torrt efter tvätt behövs dubbelsidig på ca: 1000 gsm.

Testar Rupes produkter tillsammans och Menzernas, och BBV för sig, blandar inte något mer. Finns massor med medel och fabrikat, men koncentrerar mig på några som är ganska vanliga, en av dom har jag på bilen och funkar otroligt bra. Tershine.
Tyvärr så har några fabrikat som jag använt tidigare, försvunnit och är svårt att hitta deras nya produkter. La Hega.
Samt en överraskning som har funnits i många år har steppat upp bland favoriterna. Sonax.
Har snurrat runt på You Tube en del å kollat hur ”proffsen” gör. Även tittat på en massa tester.
Haft kontakt med Wer som är generalagent för Rupes,  och även kontaktat Autodude och Bollnäs Bilvård, bl.a.

Handlar hos dessa, jämför och kollar priser:
Bollnäs Bilvård
Autodude
Waxdog
Rekondkompaniet
Pingen
Tershine
Bilvårdskungen

Varför jag handlar på nätet, jo det vet dom flesta, där kan man köpa saker mycket billigare än i butiker på stan, t.ex, Sonax Cutmax som jag kollat kostar 299 hos Mekonomen men kostar 199 hos Autodude på nätet.

Gelcoat är lite speciellt jämfört med lack och klarlack på en bil, oxiderar fortare och påverkas av solen mer, men i huvudsak så handlar det om samma sak, polera bort oxid, repor, swirls och Haze. Få det rent och snyggt, djup, lyster och blankt, samt lägga på ett så bra skydd som möjligt.

Innan jag kör igång ska jag polera en bit på båten med mitt gamla medel och se var jag är någonstans i processen. Hur kan man se det? Jo med Rätt belysning kommer allt fram, har även skaffat en lampa,
och där är Scangrips lampor världsledande.

Men innan man polerar så ska båten vara REN, man tar inte en maskin med trissa på och kör direkt i skiten, blir bara värre då och trissan blir förstörd. Men det är ju ganska självklart.

Grunden för ett bra slutresultatet (OBS: Det finns ingen genväg fram till det perfekta resultatet). För att undvika flammighet och erhålla den bästa möjliga glansen och hållbarheten ska man beroende på gelcotens kondition förbehandla med en rubbing innehållande slipmedel eller en utan slipmedel).  En viss efterpolering bör göras när man kört med en rubbing innehållande slipmedel, detta för att ta bort eventuella polerrosor och haze. Efter ev. förprimning av polerrondellen så använder man typ 4 ärtor till ca 50×50 kvadratcentimeter.

Polera så här:

Rörelser hos polermaskiner:

Oscillerande maskiner har vanlig oscillation och tvingad oscillation, vid vanlig stannar rotationen om man gör fel med maskinen, vid tvingad så hur man än gör så roterar de. Benämns ofta DA-maskin.

Repor i gelcoaten:
Ser ut så här på en bil men är lika på båt, men självklart finns inte klarlack m.m. utan det är uppifrån Topcoat, divinycell med polyester och , gelcoat

Före och efter en polerad huv.

Bra att veta:
Nyare båtar, 2000-talet, har mycket slätare yta på skrovet än båtar från typ 70- 80-talet. Äldre båtar kan se ut som ett apelsinskal, fast i miniatyr. Nyare är nästan lika släta som en billack, och därför så blir det lite olika resultat. Blankt blir det men tittar man noga så är det inte helt slätt. Allt kan bli superblankt, trots att repor och skador är kvar, men vill man ha dom kvar?

En annan sak man måste veta är att när man polera så ”slipar” man ner ytan lite varje gång, topcoaten blir tunnare och tunnare, därför så smäller man inte på det mest aggressiva på en gång, utan man provar sig fram till vad som behövs.

Lackförsegling
Nu ska gelcoaten förseglas med ett skydd. Det finns en massa vaxer/skydd på marknaden och det är ingen lätt match att välja i denna djungel. Med tanke på det tunga förarbetet man lägger ner, bör man skydda ytan med en försegling som håller över hela säsongen och kanske till och med till nästkommande säsong. Går bra att arbeta med både för hand och med polermaskin. Efterpolera inte pålagd vax/skydd med en ulltrissa eller annan trissa, då tar man bort vaxet/skyddet. Efterpolera ytan med en microfibertrasa för hand.

OBS! Det finns inga genvägar, hårt arbete är det som gäller.

Våren 2020

Efter att ha varit på kurs med WER och kört rupes produkter, så blev valet lätt.
jag samlade ihop alla maskiner och allt medel och sålde rubbet.
Nu gör vi nystart med med Rupes. Går All in.

Köpte en LHR15ES, Da gul och blått medel med tillhörande trissor gul och blå och som skydd 808.
Total succe, inget damm, inge kladd, inga rosor, inge haze bara så jäla bra. OCH BLANKT.
Lättjobbat är det blir bra på en gång, nu har jag hittat hem. Tack Rupes. Till våran 30-fotare går det åt 200ml till hela båten av respektive medel.


 

 

 

 

10 kommentarer

  1. Hej
    Jag har polerat min Nimbus varje år vilket jag nu slipper efter att ha besökt en hemsida som heter http://www.kinellgroup.com
    Bästa polermedlet på båtmarknaden och med 18 mån garanti.
    Vad jag vet så finns det inget annat företag som lämnar garanti på hållbarhet gällande återställande av både färg och spegelglans.
    Klart är att dom har bästa polerprodukterna för oss båtägare.
    http://www.kinellgroup.com

    1. Hej
      Jag var tvungen att pröva produkterna från http://www.kinellgroup.com och då deras Raco Extreme för 895 kr..
      Håller med om att det är bästa produkterna eller i vart fall den jag testade på min Nimbus 26 Epoca vilket var ”Raco Extreme”.
      Från att ha ett grå/vit/blått skrov till att ha ett skrov som nu är mörkblått och superblankt är en ganska häftig känsla då allt annat jag prövat i polermedel ej fungerat som det har sagts.
      Deras telefonsupport är helt suverän och deras kunskap är exakt utan tveksamma svar.
      http://www.kinellgroup.com

      1. hej..

        trevlig läsning,jag är oxå nyfiken på var borstar till maskinen kan köpas,just för halkskyddet..

        Mvh Janne

  2. Hej,

    Tack för intressant läsning. Får jag fråga dig metoden för att rengöra, polera & vaxa halkskyddet. Rengjorde du först halkskyddet med något medel (i isåfall vilket?), samt de borstarna du köpte, har du en länk till vart man kan köpa dessa? Sedan själva förseglingen, hur applicerade du & arbetade in Lefant Non Slip, för hand eller maskin (i sådana fall vilken typ av trissa?) mvh William

    1. Hej. Jag rengjorde med abnet och en borste på skaft. Köpte från USA borstarna, men dom finns nog hos Autodude eller någon annan firma som säljer polerprylar. Appliceringen av lefant gjorde jag med svamp och microfiber trasa för hand. Mvh Sven-Åke

Lämna ett svar till Erik Stradin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *