Nimbusportalen

Nimbus 3000

Våran båt en Nimbus 3000 från 1983 med en Tamd40b på 165hk i uppgraderad till ca: 180hk

Lite historia om Nimbus 3000. Nimbus 3000 byggs efter sjöfartsverkets normer, skrovet är byggt i handupplagd glasfiberarmerad plast i sandwichlaminat med divinycellkärna. Båten är konstruerad av Rolf Eliasson. Båten tillverkades först av Safir Boats och Bent Quoring i Middelfart i Danmark, men vid produktionsökningen i september 1982 flyttades tillverkningen till Combex i Sysslebäck. Man skrev även ett 5-årigt avtal med Björn Borg om att marknadsföra nimbus. Skrovet är samma  i 3003, 31, 3100, 310 m.fl. 3000 tillverkades mellan 1981-1986.

Data.

Tillverkare: Nimbus Boats
Tillv.år: 1983
Längd: 8,70m Med badbryggan.30,5 fot
Bredd: 3,20
Djup:0,85m
Höjd: 2,7m med fälld mast.
Kojer: 6-7 st
Vikt: 3500kg
Bränsle. 290 liter
vatten: 160 liter
Motor: VP Tamd40B. 165 hk, uppdaterad till 180hk.
Bränsleförbr: 1,53l/dist
Prod start: 1981
Prod stopp: 1986
Tillvnr: 89
VHF: 7SY8322

I följande dokument kan ni se utrustning och vad som är fixat genom åren, detta kompletteras allt eftersom.

Utrustning,18,11

Båtrenoveringar

Motor och transmisson

Akterruff,2

Några kort.

  

 

 

57 kommentarer

  1. Hej!
    Tack för en bra sida.
    Har du lite uppgifter om bränsleförbrukning vid olika farter, antar att när man kommer över 7-8 knop börjar de dra en del mer. Den angivelse ni skrivit på 1,53l/ distans vilken fart är det beräknat på?
    Med vänlig hälsning, Per

  2. Hej Admin. Skulle gärna vilja ha de svaret som du gav det till Per via mailen ,,Tack

    1. Hei!
      Jeg er også veldig interessert i svaret. Kan du fortelle hvordan du oppgraderer en tamd40b på 165hk (jeg trodde det var 158hk) til ca 180hk? Jeg har akkurat kjøpt en N3000 med denne motoren.
      Vennlig hilsen,
      Eirik Otterbu, Bergen, Norge

        1. Hej.

          Jag är också nyfiken på din uppgradering av effekten. Har en TAMD40B i min Coronet 24 Family och lite mer mos är ju alltid trevligt.. 🙂

          MVH. /Tobbe

          1. Jo så här har jag gjort, står på sidan också.
            Svensk Turboservice har renoverat och uppgraderat min turbo så långt det går utan att byta några hus. Det innebär att man måste justera bränslemängden också. Men där måste man veta vad man gör är otroligt känsligt. Sen har jag monterat ett runt öppet luftfilter som kan ta emot luft på ett bättre sätt, köpt från Turboservice. Sen är min aftercooler nyrenoverad, rengjord på 3 olika sätt, och det gjorde också stor skillnad, justerade ventiler, alla filter bytta oljor m.m. En ren och fin botten gör susen också. Har dragit av ca 250varv och bibehålligt farten i båten ändå. Hon går såå fint nu så.

  3. Är också intresserad av förbrukning vid olika farter. Framförallt intresserad av förbrukning kring 7-8 knop.

  4. Hej,

    vi tittar på att köpa en Nimbus 3000 1986 och jag är också intresserad av förbrukningen =) Motorn är en TAMD 40B.

  5. Hej!
    Fin sida ni har!
    Är också intresserad av din motorkonvertering. Kan man få lite byggtips?

  6. Hej!
    Tack för en bra sida!
    Skulle också vilja få mer info om förbrukning och hur du konverterade motorn. Gärna också om du har uppgifter om förbrukning etc före och efter konverteringen.
    Sen om du har mer info om de olika modellerna som bygger på samma skrov eller kanske någon broschyr eller manual skulle det vara plus.
    Tack!
    Andreas

  7. Hej! Har en 3003 från 1988 med en Tamd41a i. Förbrukningen ligger i snitt på 1.68 l diesel per distans. Vi ligger ofta och marchar längre sträckor i ca 14 knop på 3050 varv (Max varvtal 3800).Med vänlig hälsning, Joakim

    1. Heia. Hvaslags propell har du? Og hva er toppfarten?

      Remotoriserer en Nimbus 3000 fra 40B til 41A og lurer på propell størrelse.

    1. Bränsleförbrukning på våran Nimbus Vi kör ca:14 knop hela tiden , marschfart. Toppfart 20-21 knop Puttrar lite här och var, då drar hon 1,53l/distans, räknat på hela säsongen, bränsle delat med distans.
      har tyvärr ingen mätare så jag ser i olika farter. När vi fick henne så drog hon 1,8. När turbon tröttnade så blev det 2,1.

      Det viktiga är turbons skick, rent luftfilter, turbotryck, ventilspel, skick på motorn, ren botten och vilken propeller man har.
      Vi har en 19×18 fyrbladig. Std. är 18×18 fyrbladig. Kan hända att 18×18 är bäst?. Sen finns det ett antal andra sorters propellrar nuförtiden, men det måste en expert svara på.
      Satt en 3 bladig när vi köpte henne, var inte så bra.
      För stor går det för tungt , drar mer, å motorn blir varm. För liten då varvar det ur. Men propellrar är en invecklad historia.
      Man ser även på aktervågen när hon går ”lätt”, så man inte kör för sakta och hon skjuter sjön framför sig. ca 11-12 knop.
      Gäller att man har en logg som funkar något så när, vi har GPS-logg, som visar FÖG. Den gamla loggen, VDO Electronic, visade ca 1-1,5 knop mer
      Håller på med att montera avgastempgivare, för test och kontroll.
      Skruva på bränsleskruven är inget att rekommendera om man inte vet vad man gör.

  8. Hej!
    Köpte en Nimbus 3000 i somras. Hittar mycket intressant på din sida.
    Nu börjar det närma sig höst och båtupptagning. Ska ha båten inomhus i vinter för att renovera lite.
    Så det blir att köra båten på trailer 8 mil.
    Undrar om du har någon kunskap om trailer till denna båt.
    Har svårt att hitta en trailer som klarar 3500kg.
    Är det något jag ska tänka på när jag letar trailer, passar de flesta normala trailers?

    Hälsningar Marcus

  9. Toppenbra sida, myvket info! Jag skulle också vilja ha tips om lämplig kärra för kortare eller längre transporter. Vet du om 3500kg är verklig vikt, tom på diesel och vatten?

    Hälsningar
    Magnus Gustafson

    1. Hej.
      Den vikten stämmer nog ganska bra, jag har inte kollat på något annat vis. Kärra(enaxlad) nä det är inge bra, vagn(två axlad) är mycket bättre. Finns ju lite varstans, men tyvärr finns mycket skräp. Vet ingen bra just nu. Kolla blocket, i båtklubben m.m.

      Med vänlig hälsning S-Å

  10. Hej.
    När man ”pallar” av en Nimbus 3003 hörde jag att den skulle ligga i en speciell vagga. Det är väl ok att palla med två ”klossar” under kölen, en vid motorn och en i fören samt att man har två stöttor i de aktra hörnen?
    Mvh Magnus

  11. Hej!
    Är väldigt intresserad hur ni gjorde med stegen på badstegen. Våra steg i trä börjar vittra sönder och ert alternativ i metall är väldigt intressant. Vart kan man få tag på dessa?

    Mvh, Jörgen Uusimäki Nimbus 3000 nr 227.

    1. Hej. Om jag förstår dig rätt så menar du kanske badstegen i kompisprojektet. Den hade färdiga steg klädda med plast när man köper den. Lika dant är det med stegen på badstegen på badbryggan på båten. Stegen på akterspegeln ner till badbryggan är rostfria vinkeljärn som jag svetsade ihop och punktade muttrar på under sidan så jag kan skruva dit dom. Stävstegens steg på förlängningen lika så, plattjärn jag svetsa på och polerade.

    1. Hej
      Bränsleförbrukning på våran Nimbus Vi kör ca:14 knop hela tiden , marschfart. Toppfart 20-21 knopPuttrar lite här och var, då drar hon 1,53l/distans, räknat på hela säsongen, bränsle delat med distans.
      har tyvärr ingen mätare så jag ser i olika farter. När vi fick henne så drog hon 1,8. När turbon tröttnade så blev det 2,1.
      I år har jag testat lite och på 100 dist så drog hon 1,2, fast 15 av dom distansen var i 8 knop
      Mvh Sven -Åke

  12. Heia.

    Remotoriserer en 1986 Nimbus 3000. Den gamle 40B motoren sprakk toppen på. Setter nå inn en TAMD 41A med 200 hk. Spørsmålet er hvilken propell skal jeg sette på? Den nye motoren har jo 3900rpm på max, den gamle 3600rpm. Bruker samme gear. 18×19 eller 19×19 firebladers?

  13. Hei

    Har en nimbus 3000 med kad42. (Er vel 230 hk) Anbefalinger til propell? Står original propell på den nå og da har jeg ca 4400 omdreininger (skal ha maks 3900) har vel en toppfart på ca. 22 knop nå. Motor går veldig lett selv med mye last. Ønsker å anskaffe større propell.

      1. Hei har samme båt med kamd 42 230hk og hs1a gir 1:96. Hvilken propell anbefales? Mvh Svein

  14. Hej!
    En mycket bra sida! Såg att du hade något dokument gällande förbrukning etc. Något du kan skicka? Tack på förhand!

  15. Hej
    Har en fråga hur kommer jag åt diselvärmaren behöver lyfta ut denna ersätta med en ny Mvh

  16. Hei,
    Super side! Jeg lurer på det finnes kunnskap om akselhylsen er innstøpt i skroget eller om denne går an og demontere? Jeg har ødelagt min hylse og må sannsynligvis bytte.

    1. Ta bort lagerhylsan, stävlagret, den är gängad på stävröret, och låst med 2 skruvar.
      Sedan kan man pressa ur lagret, och pressa i ett nytt.

  17. Hei, takk for en fantastisk flott side! Jeg har nylig fått meg en 3000, og jeg ser at den har 2 dieseltanker som kan separeres med ventil. Vet du noe om volumet på de to hver for seg?

  18. Hej
    Har en Nimbus 3000 86a som jag har bytt motor i till en helrenoverad VP41P-A vilket lyft.
    Förbrukningen sjönk med 4dl/sjömil och toppfarten ökade till 25knop.Med ny prop.och allt jobb slutade det på ca.110000 värt pengarna.Anders i Södertälje

  19. Hei har en nimbus 3000 med byggenummer 145. Hvilken årsmodell? Har også 2 separate dieseltanker, volum?

  20. Har lige fået en Nimbus 3000. Hvordan kommer man ind i det rum, hvor septiktanken er? Er det via trævæggen i toiletområdet?

  21. Kan du tänka dig att dela med dig av kontakt för att sy dynklädsel i Polen ?
    Jag har en Nova 33 där några av dynorna gärna skulle få en nyare klädsel.
    Mvh
    /Torbjörn

    1. Hej. Jag har ingen kontakt i Polen tyvärr, min kontakt var i Thailand men hon bor i Sverige nuförtiden. Visst åker hon till Thailand ibland men inte så ofta
      Mvh Sven-Åke

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *