Nimbusportalen

Diesel

Lite om diesel. Började med att vi såg att någon slangat ur 60 liter diesel, en 1000-lapp åt skogen. Köpte Vetus Fuel Safe och monterade i påfyllningsslangen. Ska i fortsättningen tanka via dunk.  Dieselpriset på våra mackar i Västerås ligger på mellan 3:- och 5:-/liter mer än i landmackarna. Tjänar 3-5:-/liter eller300- 500:- på 100 liter, det  är mycket pengar. Och det går 300 liter i tanken, så det kan bli 1500:- till något annat. Förbrukar ca: 600 liter per säsong här hemma, så det blir en hel del slantar sparade. Sen har mackarna stängt från mitten av augusti?????????? Har en vagn, 4 jeepdunkar och en sugpump med hävertverkan, 7810-922 från Hjertmans, funkar kanon. Men som någon säkert tänker, 5% RME (FAME) i   tanken, aldrig. Tja med vatten så är det ingen hit, men har man ordning och   reda på grejorna så är det ingen fara. Sen är det nog så att många har vatten i tankarna fast man inte vet det. OK/Q8 säljer bara sån diesel både i sjö och   landmackar. Statoil har olika, sen kan det naturligtvis förekomma lokala lösningar.

Har kört i 2 år nu och har inga problem.

Från 2011 så tankar vi på en båtfirma i hamnen, dom ligger 1:- – 1,50 över priset på macken för ”riktig”diesel.

TEST

   

Svårt att ta ett kort som återger hur det ser ut, men i ”skarven” mellan vatten och diesel är det lite gegga på ytan. Jag tror att det inte är mer än att när man har sjösatt och kört ett antal timmar på våren så skulle man byta bränslefilter. Då har det sammlats i filtren och man kan lätt ta bort det. Burken har stått på bänken sedan 2009-09-28.

   

 

Läckan som jag hittade i båten var dels att backventilen till värmaren spruckit, monterade en i aluminium som man kan rengöra, kostnad 150.- Dels var det en tätningsbricka till en skruv på blindlocket till ena tanken som spruckit, fuktade.  Monterade ytterligare en tankgivare där, så nu har jag en i varje tank. Vid det tillfället inspekterade jag tankarna efter om det fanns gegga……..  OCH inte tillstymmelse till gegga, totalt soprent i tankarna, bara blank plåt….det var skönt att se.  Innebär att tidigare ägare OCH jag har skött bränslesidan helt korrekt, inget att anmärka på…puh det var och är skönt att veta…rrrreeeenttt. Och dels så fuktade en av kranarna som man kan stänga av tankarna med, sitter en på varje tank där dom är ihopskarvade med en slang. Drog åt muttern vid ”halsen”under ratten så att den koniska tätningen ansattes hårdare.

Några råd från Volvo Penta:

Begagnad   olja och tvåtaktsolja

Att tillsätta begagnad olja och/eller   tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort   sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar   insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. (Bytespridare från Volvo Penta kostar ca:11000:-) Dessutom ökar avgasemissionerna   med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att   tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln.

Mina spridarspetsar var slut i år 2009 och renoverade dom. Bytte spetsar, justering av tryck m.m. Kostade 3800:- på en lokaldieselfirma, men om jag köpt från Volvo Penta så hade det kostat 11000:- Motorn hade gått 1235 timmar och volvo rekommenderar kontroll vid varje 600 timme, nu vet jag inte om tidigare ägare gjort något åt dom så…när vi köpte båten så hade den gått 880 timmar.

Biodiesel

På vissa marknader förekommer biodiesel som   t.ex. rapsmethylester (RME). Till en Volvo Penta motor kan inte accepteras mer   än 5% RME i diesel. Kväveoxidutsläppet ökar i sådana fall drastiskt och   insprutningspumpen kan skadas. Dessutom är köldegenskaperna för dessa   vegetabilier inte goda. Ren RME kan ge   utfällningar redan vid – 10 grader, och den har även tvättande egenskaper vilket   gör att filtren sätts igen snabbare. Om man ändå vill tillsätta RME i bränslet   så rekommenderas att halvera oljebytesintervallen med hänsyn till risken för   utspädning av motoroljan. Det är oljebolagen som ansvarar för uppblandningen av   vegetabiliska oljor i dieseln, och man skall således inte tillsätta detta   själv.

Från OK/Q8

OKQ8 vill   förtydliga användandet av diesel i båtar med anledning av artikeln om biodiesel   i tidningen Båtliv  (Nummer 4/2007)

I tidningen Båtliv   (nummer 4/2007) finns artikeln Biodiesel olämplig för båtmotorer. Artikeln ger   inte helt korrekt information. OKQ8 ger därför här en korrekt information som   svar på frågor från läsare och kunder. I artikeln talas det om   biodiesel och begreppet biodiesel innebär 100% RME. Den vanligaste råvaran är   rapsolja som förestras tillrapsmetylester, RME. Upp   till 5% RME i diesel uppfyller såväl svensk standard som europeisk standard för   dieselbränsle. Det innebär att samtliga motor och fordonstillverkare som saluför   motorer i Europa har godkänt denna bränslekvalitet utan att några begränsningar   gällande garantier.

I artikeln skriver man   att man ska undvika biologisk dieselolja! medan man samtidigt framhåller att man   ska ”kolla med macken att oljan inte innehåller mer än 5% inblandning av   biologisk olja”. Här vill vi påpeka att   det är just upp till 5% RME i diesel som OKQ8 säljer på alla servicestationer   inkl sjömackar. OKQ8 säljer visserligen också ren biodiesel, 100% RME, på ett   fåtal stationer i Sverige men detta bränsle är avsett för vissa dieselbilar där   tillverkaren uttryckligen har godkänt användningen av 100% RME. Vi vill även påpeka att   motoroljan inte påverkas negativt av 5% inbladningen av RME i diesel.   Motortillverkarens rekommenderade oljebytesintervall gäller fortsatt.

Gå in på OK/Q8, Statoil,   Volvo Penta, Drevia.se och läs, där står det mycket om Diesel.

Har läst på nätet och i skilda forum om huruvida magnetfilter fungerar eller icke. Jag har aldrig tvivlat på att Volvo Penta har gjort rätt. Läste i Praktiskt båtägande om magnetfilter, nr:7 Juli 2010 sid 64 om Van Der Waals krafter. Kanske en bidragande orsak till att jag inte har haft problem med bränslet. Kostar runt tusenlappen och är en billig försäkran. kan man stå i bolagskön så kan man köpa det här också, även om man kanske är tveksam på funktionen.

Nu i höstas, 2012, så hjälpte jag en bekant som hade fått stopp på en motor. Bytte filter, och ja det behövdes, men fick igång den bara och den svara inte på gas, får inge bränsle. Plockade bort filtret i matarpumpen, jisch vad sörja, rengöring och sen gick motorn som en klocka. Gjorde även rent på den andra motorn.

 Blää vad skit         Och här………..

 

Tog idag fram min flaska i TESTET och kollade vad som hänt, gått ca: 3 år nu.
Jo vattnet som var i botten börjar bli trögflytande, inte som sirap men åt det hållet. På ytan av vattnet har det börjat växa nåt, ser ut som ”mögel” men nu är det nog inte nåt man vill ha i tanken, denna smet täpper nog till filter annat.

Bilder:

 

Hösten 2017

Jo dieselgegga i tanken eller vatten. Har ett filter standardmonterat på motorn, ett centrifugalfilter och ett magnetfilter.

Tanken är kollad och den är 100% ren.

Eftersom jag byter filter varje år så är det ju busenkelt och se om man har vatten eller skit i bränslet.

Där har man första indikationen på att något inte står rätt till, då åtgärdar man detta innan man har skit i alla rör m.m.

För då blir det ett hel…e.

Man tankar på en mack där det är ordning och reda, där det är bra omsättning på bränslet, typ en båtfirma.

Jag har tidigare kört med RME-soppa och det funkar kalas det med, bara man gör rätt.

Motorbåt är enklare än segelbåt då omsättningen på bränsle är större.

Man köper inga billigfat som stått runt hörnet………………….

Har kollat idag 2017-10-28 på min glasburk med diesel och vatten i.

Gjorde iordning den 2009-09-28.

Nu har geggan som tidigare åkte runt på botten fastnat.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *