Nimbusportalen

2 kommentarer

  1. Hej !

    Tack för en intressant sida,

    Jag håller ungefär på som du med min Nimbus 3000 från -83. Vi har varianten med svarta ränder och fönster samt uppgraderad till TAMD 41B.
    En intressant fråga är att du säger att din, finare vita, är från 81 -jag trodde de vita med aluminiumrutor är nyare än min (eller så är min inte från -83 utan tidigare. Skulle vara intressant att veta modellförändringar genom åren)

    Jag brukar ha ett större projekt per år. I år har jag har satt in sidopropeller bak -med gott resultat (kan delge montage-erfarenheter om intresse finns). Nästa år ska förkabinen, sonens sovplats, få vägg och dörrar för att få lite mer privacy då nattliga toabesök går igenom den hytten idag. Vi sitter aldrig där ner i mörkret utan all samkväm sker i doghouse. I pipen ligger också att göra en större badbrygga.

    Jag har jobbat mycket med ljudnivån genom åren -och blir aldrig nöjd. Skumfyllt balkarna (vet att det är tveksamt ur kondenssynpunkt), tjock Karnagmatta i motorrum med tungmatta, isolerat avgasslang/rör och insugsslangar, drevat springor, mm. Monterat Aquadrive med mjukare maskinfötter etc. Idag ligger vi på ca 70 dB vid 2000 varv ~7,5 knop. Tror att bara skrovets fart genom vattnet är ca 5 dB på toppen av de 70 och att propellerströmmen ”slår” väldigt hårt mot skrovbotten -här torde det finnas förbättringspotential. Hittar väldigt lite info om bullernivån från andra -har du något?

    PS.
    Har mätt bullret i vår nya bil och det ligger på ca 70 dB i 110 km i timmen -ännu mer i ett flygplan… där man också sitter i timmar. Kanske är det bara att acceptera 70…

    Är inte på FB.

    Mvh
    Chris

    1. Hej tack för att du tycker min sida är bra.
      Med modell menar jag att 3000 kom 81 och hade då svarta ränder inga fönster fram på ruffen och dubbla mantåg
      83 blev den vit med fönster och enkla mantåg.
      Kul att höra om dina projekt.
      Jag jagar oljud i motorrummet också
      Är på g att byta motortassar.
      Akterpropp montaget är jag jätte nyfiken på hur du gjort, skicka gärna bilder och erfarenhet
      Mail svenke.hellstrom@gmail.com
      Mvh SÅ

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.